lørdag 3. april 2010

Påskeferien 2010 Dag 1

Onsdag 31/3-10
Hagavik - Masfjordnes

Dagen startet med klassisk vestlandsvær - åpne sluser, moro. Vi brukte lang tid på å få klargjort bilen. Alt ut av skapene og vaske dem rene og rengjøring av det som var inne i skapene. Ordne senger og pakke klær. Men i 14-tiden var vi klar og satte avgårde. Det vil si, vi kjørte til butikken for å handle og deretter fylle diesel. Så kom vi oss avgårde, omsider.
Turen gikk mot ytre Sogn. Her finnes det mange viker og nes med vakre små bygder imellom. På vei mot Masfjordnes, i Austefjorden skjer det som ikke skal skje. Vi møter bussen og jeg må rygge litt. Et kjapt blikk i speilene viser klar bane og jeg begynner å rygge, PANG! Helve*#¤@te! Bak meg stod en liten Skoda Felicia, heldigvis av gammel årgang. Jeg går ut for å bekjenne min skyld. Det røyker og renner væske av Skodaen! Det viser seg at oljetanken til servostyringen er lekk. Damen i bilen er fra stedet og ringer sin far. Vi ordner opp uten et vondt ord og er glad for at det ikke medførte personskade. Skadene på vår Challenger er ikke ubetydelige, men allikevel ikke så gale. Støtfangeren bak må skiftes og venstre baklykt er defekt. Støtfangeren var det faktisk sprekk i fra før, og stod på «to do»-listen, rett nok langt nede.
Dette skulle ikke ødelegge ferien vår. Vi fortsatte videre mot Masfjordnes. Vi bestemmer oss for å stå natten over på parkeringsplassen til kirken, like ved siden av fergeleiet til kabelfergen. Solen bryter igjennom og vi spiser deilig middag mens tjelden går og roter i fjøra like utenfor vinduet. Etter middag har jeg tatt på meg oppgaven med å vaske opp. Men jeg får ikke trykk på vannet, eller rettere sagt, jeg får ikke vann fram. Pokker òg! Dette har skjedd før, hva var det vi gjorde da? Litt leting fram og tilbake før jeg kommer på at sikkerhetsventilen i bunnen av Trumavarmeren sikkert står åpen, det gjorde den. Etter oppvasken ser vi at det lekker vann ned fra kjøkkenbenken. Det viser seg at springen på kjøkkenbenken lekker litt. Vel, ikke mye å gjøre med det nå, annet enn å stenge av pumpen og slippe ut trykket. Det funker, men vi har fått enda et tilskudd til «to do»-listen vår.
Nå en liten Cappuchino og en kveldspromenade.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar