søndag 4. april 2010

Påskeferien 2010 Dag 3

Fredag 2/4-10
Takle – Rutledal – Flekke – Høyanger – Balestrand

Vertskapet på Botnen camping haade vi hatt telefonisk kontakt med kvelden før, og de skulle komme rundt dagen etter og snakke med oss. Men det varte og rakk og ingen kom. Vi fikk vasket gulvet i bobilen, noe som nå var helt nødvendig da det foregår anleggsarbeid på campingen. Det kan se ut som om det satses litt forsiktig her og man tilrettelegger for bobiler = planere ut avsatser slik at det blir greit å stå i et ellers meget kupert landskap. Jeg må vel legge til at jeg for nesten 40 år siden var på denne parkeringsplassen sammen med min far og min bror. Min var var bokselger og reiste rundt på dørene og solgte leksikon og lignende for Cappelens forlag. Min bror og jeg hadde fine dager på campingen alene. Tror jeg var ca 12 og han 8! Noen som hadde våget dette i dag?
Ok, bilen var vasket og vi var klar, fortsatt ikke noe vertskap? Vi kan jo ringe, men det er langfredag og de har kanskje gjester hjemme så.... Vi sendte en mail med informasjon om at vi hadde vært der, brukt strøm, NAF nummer og hvor mange vi var. Regner med det ordner seg, hvis ikke får vi ringe dem.
Kursen ble satt tilbake til Rutledal, for ferge over til Rysjedalsvika. Men vi hadde ikke sjekket fergetidene og det ble en laaaang vente tid her. Men tilslutt kom fergen og vi fikk vekslet vårt fergerabattkort over til det nye rabattkort-systemet. Vi luntet avgårde langs restene av den «Trondhjemske postvei». Flotte hvelvingsbroer over elver og oppmurte vegstykker kan skimtes her og der. Det er godt merket der det er noe å se. Man burde ta seg tid til å gå noen av disse strekkene, eller kanskje sykle dem, er det mulig?

I Flekke ville vi se Hauglandssenteret igjen. Vi var her opp en tur for ca 10 år siden da Bjørn var nyfødt og min mor var her oppe noen uker for rekreasjon. Senteret ligger flott til i naturskjønne omgivelser. Men parkområdene og tilhørende gangbroer, naust og lignende er preget av stort forfall og trenger absolutt vedlikehold nå.
Det begynte å dra seg mot kveld og vi måtte komme oss til Høyanger eller Balestrand for å finne oss et sted for natten. I Høyanger var det ikke mulig å finne en campingplass, og det var ingen tilstede i småbåthavnen så vi kjørte videre mot Balestrand. På veien dit passerer vi en av de fineste, hvis ikke den fineste rasteplassen i hele Sogn og Fjordane, nemlig Kvamsøy. Her skulle vi lagt oss til siden vi er utenfor sesongen, selv om det stod camping forbudt. God plass, men en liten holme/øy like utenfor med en kirke på! En perle. Men vi ville på camping med strøm og vann og det fantes i Balestrand, trodde vi. Alle campingplasser i Balestrand og omegn var stengt. Det ble overnatting i sentrum utenfor et ikke åpnet utested. Været var nå blitt betydelig bedre og det lovet godt for neste dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar