søndag 4. april 2010

Påskeferien 2010 Dag 4

Lørdag 3/4-10
Balestrand – Sogndal

Våknet tidlig, før 6.00! Så det var bra vær ute så jeg bestemte meg for å gå ut og fotografere selv om det bare viste +1,5 på gradestokken. Lily ville selvfølgelig være med. Fikk tatt en del fine bilder. Lily jaget mink foran Kvikne hotell! Etter en time ute var jeg så kald på fingrene at jeg måtte inn og varme meg. Laget kaffe og skrev litt. Da klokken ble 9.00 vekket jeg Lena og gikk for å kjøpe ferskt grovt brød. Spiste deilig frokost før vi gikk en tur i sentrum av Balestrand.
Foran Kvikne Hotell var det også nå dyreliv, eller i hvertfall dyr uten liv. I sjøen lå det en stor Kveite og fløt og inne på plenen mellom noen grantrær lå det en død (spurve)hauk. Lily var meget skeptisk.
Kort etappe i dag, bare inn til Sogndal. Vi håpte det skulle være åpent på Stedje camping. De hadde ikke direkte åpent, men tok imot gjester i bobil. Handicap toalettet var åpent. Det sto en 4 -5 biler der før vi kom og så kom det en etter oss.
Vi gikk en liten tur i Sogndal før vi rigget os skikkelig til. Måtte flytte bilen litt for å få den noenlunde beint, selv med klosser under hjulet. Lena laget deilig middag og vi endelig husket vi å drikke øl til maten! Det ble en liten whisky senere og.
En gruppe undommer i en bobil hadde kommet og stilt seg opp nedenfor oss. De var fra en rekke forskjellige land i syd og østeuropa. De hadde planer om å kjøre Sognefjellet tilbake til østlandet (Torp) men da måtte jeg fortelle dem at Sognefjellet er vinterstengt. De ville ha utsyn over fjordene og kansje besøke en nasjonalpark for å se ville dyr! Jeg måtte da fortelle dem at ville dyr er ikke så lett å få øye på her i Norge, det er ikke så mye av dem! Jeg anbefalte dem å kjøre Vikafjellet for utsiktens del og prøve å besøke Langedrag for å se rovdyr i fangenskap. Den ligger jo nesten på veien tilbake til Torp flyplass. Jeg vet ikke hva de valgte, for de la på Hardangerfjorden i ruten og alt dette skulle de rekke på ett døgn! De dro tidlig neste morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar